Srpen 2016

Fotka měsíce | SRPEN

31. srpna 2016 v 8:00 | Astro Lukol |  Věci okolo
Ahoj všichni, je to tu!
Je čas vyhlásit si fotku měsíce srpna! Na výběr je ze všech fotografií, které jsou aktuálně v galeriích (od příštího měsíce bude každá galerie označena ještě měsícem a rokem). Hlasovat můžete v komentářích napsáním až tří názvů fotek (názvů pod obrázkem v galerii). Po prvním týdnu bude vybráno 5 fotografií, které postoupí do finále, ve kterém vybereme vítěznou fotografii pro měsíc srpen.

Tentokrát jen takhle krátce a zas u dalšího článku!

Pohled nazpátek - Jeseníky | 3

30. srpna 2016 v 19:30 | Astro Lukol |  Denní výlety
Ahoj všichni,
dnes je tu poslední díl mého ohlédnutí se za dovolenou v Jeseníkách. Tentokrát s vámi budu sdílet zachycené okamžiky z výletu na vodopády Stříbrného potoka. Na tomto místě jsem byl vůbec poprvé, ale hned mě nadchlo. Ačkoliv cesta byla trochu náročnější, neboť navigace se rozhodla pro zpestření výletu zajetím do lesa a ozkoušením rally dovedností mých i auta. Do prudkého kopce po šutrech a kořenech jsem se belhal asi půl kilometru, než jse se dostal k místu, jehož sjízdnost jsem nechtěl riskovat. Celou cestu jsem musel vycouvat a řeknu vám, nebyla to sranda se srázem na jedné straně cesty a spoustou stromů kolem. Na silnici jsme se ale vrátili úspěšně a po chvilce si všimli cedulí, které vedly k parkovišti pro návštěvu vodopádů. Kolem cedulí jsme před tím již jednou projeli, když jsem minul odbočku na lesní cestu. Poučení je, že se příště musím více koukat po cedulích a ověřovat GPS souřadnice.

Výsledek výletu mě ale uspokojil. Krásné lesní prostředí, asi dva metry vysoký vodopád. Spousta menších vodopádů a dalších zajímavých objektů k focení. Pokud pojedete kolem, určitě se zastavte a nebudete litovat. Ačkoliv dostat se takhle blízko k nejvyššímu z vodopádů je velmi zrádné. Musel jsem hned dvakrát překonávat tok po kluzkých kamenech nebo dřevě a jen tak tak, že jsem se jednou nevykoupal.

Star trails #2

30. srpna 2016 v 12:51 | Astro Lukol |  Fotogalerie
Ahoj všichni,
jsem tu s druhým star trails. Byl jsem s přítelkyní v noci, po návratu z dovolené, venku. Vzali jsme foťáky, stativ a dalekohled (ten můžete zhlédnout zde). Byla krásná, úplně jasná, bezměsíčná noc. Hvězdy svítily v plné síle a byla jich vidět skutečně spousta. Každá jedna fotka byla na 30 vteřinovou expozici. A fotek jsem nakonec nasbíral pár přes 120. Jednotlivé fotky jsem složil dohromady stejným způsobem jako prve (zde).

Oproti minulému pokusu je ale vidět jistá změna. Obloha na pozadí je podstatně temnější a hvězdy získávají více barev (od světle modré po žluté). Výsledný obraz tak je více živý a přijde mi zajímavější. Krom toho je v jeho středu (přibližně) Polárka.

Pohled nazpátek - Jeseníky | 2

29. srpna 2016 v 10:00 | Astro Lukol |  Denní výlety
Ahoj všichni,
jsem tu s dalším článkem o dovolené v Jeseníkách. První článek si můžete přečíst zde. Fotky jsou z úterý, kdy jsme se vypravili na nejvyšší horu Jeseníků, na Praděd. Je to pro mě povinný výlet, protože na každé dovolené (kromě jedné zimní) jsem byl na vrcholu Pradědu. Oběma směry jsme šli údolím Bílé Opavy, ale stoupali jsme přímo kaňonem kolem vodopádů Bílé Opavy. To je nejkrásnější část cesty. Nádherná zákoutí, vinoucí se tok řeky, šumění vodopádů a spousta malých pramínků. V cestě ale stojí několik žebříků, mostů, lávek a také spousta mokrých kamenů a kořenů. Celá cesta z Karlovy Studánky až na vrchol má kolem devíti kilometrů.

Ještě několik faktických poznámek. Vrchol Pradědu je v nadmořské výšce 1491 metrů a vysílač na vrcholu má výšku 146,5 metru. Takže na vrcholu vysílače je nejvyšší bod v České republice. V roce 2004 byly lesy v údolí silně poničeny orkánem a dodnes jsou dobře patrné následky. Z vrcholu je vidět na přečerpávací elektrárnu dlouhé stráně. A při dobré viditelnosti je prý vidět až do Alp (ještě jsem je nikdy neviděl).

Pohled nazpátek - Jeseníky | 1

28. srpna 2016 v 15:02 | Astro Lukol |  Denní výlety
Ahoj všichni,
jsem tu s dalším článkem po kratší pauze, kterou jsem strávil na dovolené v Jeseníkách. Vrátil jsem se do stejného ubytování už asi po šesté (nebo sedmé? :D ), protože se mi tam moc líbí. Jeseníky jsou krásné pro výlety pěšky i na kole. Ubytováni jsme byli v apartmánu v samotném městě Jeseník (ne v lázeňské části). A odtud jsme vyráželi na výlety do okolí. Často úzké a klikaté cesty jsou dobrou školou pro mladé řidiče (jako třeba mě :D ). Ale místa, na která dorazíte, za to stojí. Velmi blízko jsme měli hned dvě jeskyně. Jeskyně na Pomezí a Jeskyně na Špičáku. Obě jsou moc hezké, obě jsou sídlem mnoha netopýrů a první zmíněná má bohatou krápníkovou výzdobu. V každé jeskyni je ale třeba zaplatit poplatek za focení, takže fotografie nemám.

Z dalšího dne dovolené (pondělí) už mám ale řadu hezkých fotek, které mohu zvěřejnit. První zastávka vedla na Rejvíz a Velké mechové jezírko. Pokud se chcete dozvědět o vzniku této velmi zajímavé krajiny, zajeďte si tam. Mechová jezírka jsou dvě a veřejnosti je přístupné větší z nich. Voda v něm je téměř úplně černá díky rašelině. Jsou obklopené hustými smrkovými lesy s bohatým bylinným podrostem. Smrky zde jsou velmi speciální a snad nikde jinde nerostou. Pohybujete se téměř stále po dřevené cestičce, abyste se nezmáčeli v bažinách a močálech. Dají se zde najít skutečné unikáty, od drobného hmyzu po zdejší smrk. Jednou z rarit je také výskyt rosnatky (masožravé květiny). Bohužel jsem ji zatím nikdy neobjevil a tak nemám ani foto.

Post processing "Ursa Major a meteor"

21. srpna 2016 v 15:31 | Astro Lukas |  Post processing
Ahoj všichni mí drazí čtenáři,
vítám vás u dalšího článku o zpracovávání fotky, kterou můžete na mém blogu najít. iž ve dvou článcích jsem to zmínil (nejprve slíbil ve článku Post processing "Star trails" | 1 a pak jsem hotový obrázek zveřejnil v pátečním článku Ursa Major a meteor). Začínal jsem tedy s fotkou, která vypadá podobně jako každá jiná použitá ve star trailu.

Jak vidíte, je to opět takové mdlé. Hvězdy Velkého vozu ani samotný meteor nevystupují výrazně z modro šedého pozadí. První věc tedy byla, označit si vybrané hvězdy a meteor do výběru a umístit je do nové vrstvy. Pozadí jsem tedy výrazně ztmavil a upravil křivky, aby obloha působila modřeji. Hvězdy a meteor pak prošli jinou procedurou. Zesvětlil jsem je a opět upravil křivky. Tím vynikla namodralá barva hvězd i záře hořícího kamene.

Ursa Major a meteor

19. srpna 2016 v 14:55 | Astro Lukol |  Fotogalerie
Ahoj,
dnes je další článek do fotogalerie. Přemýšlel jsem, co ještě přidat a vzpomněl jsem si na fotku použitou v prvním Star trailu, na které je zachycený meteor při průletu atmosférou. Hlavní dominantou fotky je souhvězdí Ursa major (Velká medvědice, ačkoliv je z ní vidět pouze nejznámější část - Velký vůz).

Během večera jsem viděl ještě další asi tři meteory, jeden z nich krásně zářil jasně modrou barvou. Ale žádný další na fotce nemám zachycený. Úprava fotky mi zabrala kolem půl hodinky, ale s aktuálním výsledkem jsem spokojen, další vylepšení už mě nenapadla, výsledek bych pouze zhoršoval. Nakonec jsem skončil u ztmavení pozadí a zvíraznění hvězd velkého vozu a padajícího meteoritu, který šťastně padá téměř ve středu záběru. Snad se vám to bude líbit, své hodnocení můžete vyjádřit v komentářích.

Stále platí, že můžete psát o meziblogovou spolupráci. Budu velmi rád, za každého takového blogera nebo blogerku. A pokud chcete použít mou fotku, taktéž prosím napište do komentářů. Brzy vytvořím vlastní ikonku (gif) a budu rád za každého, kdo ji umístí na svůj blog výměnou za umístění jeho (její) ikonky nebo odkazu.

Post processing "Star trails" | 1

19. srpna 2016 v 7:01 | Astro Lukas |  Post processing
Zdravím všechny čtenáře,
dnes se, jak jsem slíbil, podíváme na zpracování první star trailové fotografie. Když jsem přijel domů z pozorování, šel jsem hned spát. Bylo po půlnoci a já měl šest hodin na spánek před vstáváním do práce. Dopoledne jsem si ale dokázal najít voný čas vrhnout se na zpracování. Prošel jsem fotky a zjistil, že fotek ke složení mám kolem stovky (jak jsem původně plánoval). V následujících chvílích jsem ale zjistil, že třetinu fotek nemohu použít.

Začal jsem načtením fotek v aplikaci Adobe Bridge, vybral jsem 25 fotek a nechal si je načíst do Photoshopu do jednotlivých vrstev jednoho obrázku. Měl bych také říct že při zpracování používám RAW fotografie (s foťákem fotím RAW + JPEG, ačkoliv bych ani ty soubory JPEG nemusel dělat - zabírají místo a já je nepoužiju). Výhoda formátu RAW je ta, že můžete veškeré nastavení, která jinak aplikuje samotný fotoaparát upravit v počítači (vyvážení bílé, případně si pomoct prodloužením či zkrácením expozice, redukovat deformace atd. spousta dalších důvodů, proč používat RAW).

Jedna fotografie, jak vyjde z foťáku, vypadá nějak takhle:

Výsledná fotka je o hodně jiná, co? Taky to chvilku trvalo, než jsem se k výsledku dohrabal. Po importu všech fotek (v mém případě sady po 25) jsem si označil všechny vrstvy a v rolovacím menu jsem vybral "zesvětlit" (pokud bude zájem o podrobný návod s obrázky, rád v budoucnu připravím). To mi spojilo mé fotky v jednu a objevily se první trajektorie hvězd. Mimo to jsou ale k vidění i dráhy letadel, které občas proletí a na jedné fotce se dokonce objevil padající meteor! Tu fotku asi upravím i samostatně, protože zachytit meteorit jsem v plánu neměl, ale je to super :)

Všechny tyhle nechtěné věci ale musí pryč a to šlo velmi snadno s nástrojem klonovací razítko. Fotku po fotce jsem musel projít a zamést stopy po pachatelích, když bylo třeba. Ale práce již začínala vypadat použitelně.

Stejně jsem upravil další dvě sady a tři vzniklé obrázky jsem naprosto stejným postupem spojil do jednoho, již téměř finálního. Nelíbily se mi ale moc barvy, jsou sice téměř takové, jak vypadaly v reálu, ale určitě mi dáte za pravdu, že to chtělo něco přidat. A tak jsem si začal hrát s křivkami, kontrastem, živostí a sytostí barev, barevným vyvážením a vyvážením bílé (možná jsem na něco zapomněl). A po chvíli z toho udělal fotku, kterou jste měli možnost vidět ve včerejším příspěvku a stále je v levém menu mezi posledními fotkami (v této sekci budou vždy tři poslední zveřejněné fotky, mezi které se ale nepočítají ilustrační obrázky v článcích).

Nyní už zbývá jen shrnou náš postup v jednom obrázku.

Děkuji za přečtení a budu rád za jakýkoliv názor, zkušenost či tip. A stále platí, že můžete psát o meziblogovou spolupráci. Budu velmi rád, za každého takového blogera nebo blogerku. A pokud chcete použít mou fotku, taktéž prosím napište do komentářů. Brzy vytvořím vlastní ikonku (gif) a budu rád za každého, kdo ji umístí na svůj blog výměnou za umístění jeho (její) ikonky nebo odkazu.

První "Star trails"

18. srpna 2016 v 12:18 | Astro Lukas |  Fotogalerie
Ahoj,
nakonec počasí přálo, a tak jsem mohl ve večerních hodinách vyrazit ven s foťákem, staivem i dalekohledem. Byla krásná, jasná, úplňková noc. Takže téměř naprosto nevhodná doba na astrofotografii a pozorování dalekohledem. Teď se asi ptáte proč, ale řeknu vám, že ten Měsíc vydává světla skoro jako Slunce a když je v úplňku (nebo plus mínus v úplňku), tak je asi čtvrtina oblohy úplně nepozorovatelná a zbytek oblohy je silně osvícen, takže zanikají méně výrazné objekty.

Pouhým okem byly vidět pouze velmi jasné hvězdy. Až dlouhý čas expozice na foťáku nebo pohled do temnějších oblsatí dalekohledem objevil spoustu dalších hvězd. Foťák jsem nechal stát na stativu, nastavil půl minutovou expozici a pak každou půl minutu šel zmáčknout spoušť, aby to fotilo. V mezičasech jsem v okuláru dalekohledu hledal zajímavější objekty, které bych mohl později vyfotit. S focením jsem vydržel více než hodinu, nakonec jsem se ale musel spokojit s 67 použitelnými fotkami. (po tomto počtu došlo k téměř úplnému zamlžení objektivu a když jsem jel utřel posunul jsem nepatrně foťák, takže by výsledek mé práce vypadal dost špatně.

Nicméně dnes jsem se dostal ke zpracování. A díky počítačovým kouzlům jsem vytvořil svou vůbec první "stal trails" fotografii. Bude to chtít příště více času a tmy, ale na první pokus jsem spokojen a teď se s vámi chci o své dílo podělit. Určitě budu rád za vaše subjektivní hodnocení a názory, rady, tipy, atd.

V rubrice Post processing se podíváme na vznik této fotky, ale to až příště.

Dalekohled

17. srpna 2016 v 18:50 | Astro Lukas |  Technika
Ahoj!
Druhý den v řadě je článek, což je dobrá zpráva. A vrhneme se na první článek v rubrice technika. Představím vám svůj dalekohled, jenž jsem si nedávno pořídil. Ale nejprve se podíváme trochu obecněji na toto zařízení (ještě podrobnější články teprve přijdou). Již od začátku jsem chtěl reflektor (zrcadlový dalekohled). Ten teď skutečně mám a to Newtonův reflektor (princip podrobněji vysvětlím v jiném článku).

Po dlouhém výběru jsem sáhl po dalekohledu značky Omegon s průměrem primárního zrcadla 150 mm a ohniskovou vzdáleností 750 mm. Tubus dalekohledu je posazen na eqatoriální montáži EQ-4. Do sbírky jsem s dalekohledem dostal dvě čočky Plössl s ohniskovou vzdáleností 25 mm a 6 mm, dále Barlowovu čočku pro dvojnásobné prodloužení ohniskové vzdálenosti dalekohledu. Pro další pozorování a astrofotografii jsem si dále pořídil "hodinový stroj" (motor pro pohon montáže), měsíční filtr, T-2 kruh pro zrcadlovky Canon a nástavec pro používání zrcadlového foťáku s dalekohledem.
Dnes v noci bych rád vyrazil ven, ale přepověď počasí se mění v můj neprospěch, takže možná žádné obrázky v blízké době nepřinesu. Ale počasí je mrcha nevyzpytatelná, takže držím palce vlastnímu štěstí. To je ode mě pro dnešek všechno a budu se těšit zase brzy u dalšího článku.

pozn.: Pokud máte blog, který věnujete fotografii, filmu, počítáčům nebo klidně i jiným tématům, napište do komentářů a můžeme se dohodnout na nějaké spolupráci a vzájemné podpoře ;)